Afbud:

Jens, Hanne, Mette og Anna. Henrik kommer til punkt 3.

Åbent bestyrelsesmøde

Forældrehenvendelse omkring Julebazaren. Der mangler mandskab, der er mere arbejde end der er hænder til. Julebazar-afviklingen skal punktsættes på et bestyrelsesmøde. Tanja sender drejebog for afviklingen.

Der har været forældrehenvendelse omkring fælles lejrtur.

Der er undring over hvorfor at eleverne har fået lov til at bruge deres medbragte lommepenge på slik.

Der ønskes at de mindste elever fik mere hjælp til bagagen.

Ovenstående drøftes under punktet fælles lejrskole

Drøftelse af åbent bestyrelsesmøde

Der er drøftelse om konceptet omkring afholdelsen af åbent bestyrelsesmøde. Det besluttes at der skal skabes en ramme, som sikrer forældreinvolvering og rammerne for den åbne del af bestyrelsesmødet. Der nedsættes en arbejdsgruppe som udarbejder en beskrivelse, som også kan deles med nye forældre.

Godkendelse af dagsorden

Godkendt

Budget

Budgettet for 2024 ser her i tredje kvartal fornuftigt ud. Budget 2025 skal lægges i november.

Der spørges ud til om bestyrelsesmedlemmerne har hørt ønsker til kommende budget.

Orientering om at sikre at arbejdsgrupperne ved at ønsker skal sendes i prioriteret rækkefølge.

Fælles lejrskole

Der har været god evaluering fra lærerne. Det er hårdt op til i forbindelse med forberedelsen, men turen har været en dejlig oplevelse. Tilbagemeldingen fra eleverne har været gode, dog var der nogle af de yngste børn som syntes at det var en dag for langt. En samlet tur styrker fællesskabsfølelsen.

Lejrturen har kostet 77.580 kr i forplejning, transport, aktiviteter, diæter, tillæg og løn. Mandskabstimerne koster og påvirker fremmøderegnskabet, da det så vidt muligt skal afspadseres. Dette for at undgå udbetaling af overarbejdstimer og vikartimer, hvilket er en svær balancegang. Der fremlægges budget over udgifter og drøftes forslag til hvordan mandskabstimer kan indhentes bedst muligt fremmødemæssigt samt økonomisk. Det aftales at året inden fælleslejrskole punktsættes lejrskolen på bestyrelsesmødet mhp. drøftelse af den bedst mulige løsning. Det aftales at der i budget 2025 allerede laves en post som hedder ”fælleslejr”.

Brugen af pengene har givet børnene meget læring og samtale omkring hvordan man gebærder sig selvstændigt i en butik, regner ud, gemmer så der er til alle dage, skillinger sammen og deler indkøbet etc. Der var aftale om at man ikke måtte købe slik på Danfoss Universe, hvilket børnene overholdte. Det aftales at der kort skrives at børnene som udgangspunkt har råderet over pengene, da det giver meget læring og er en oplevelse i sig selv, og derfor også lægger op til at forældrene taler med deres børn og justerer mængden af lommepengene derefter.

Håndteringen af de mindste elever og deres bagage blev justeret undervejs, således at de mindste fik hjælp, eller at det kom i biler.

Måling af medarbejdertrivsel

Udskydes grundet manglende tid.

Orientering fra udvalg

Vedligehold: Der er lagt budget i udvalget for 2025. Arbejdet hen imod den fysiske etablering af Multibanen starter i uge 43.

IT: Thorfinn er ny medarbejderrepræsentant grundet rokering af arbejdsopgaver.

PR: Der arbejdes på en praktikant som skal understøtte branding af institutionen, for at institutionens PR når længere ud. Der er arrangeret et møde.

Festudvalget: Afholdelsen af Majas jubilæum forløb godt, opgaverne blev delt ud og der blev løftet i flok.

Internationalt: Kommer under punktet orientering fra institutionsleder.

Der mangler 14 forældre på udvalgslisterne. Der er aftalt at der tages telefonisk kontakt. Julebazar og festudvalg mangler repræsentanter.

Der luftes om udvalgene skal have et minimumantal, når der skal evalueres på den nye udvalgsstruktur.

Orientering fra institutionsleder

Vi har lærere på jobshadowing, vi skal være værter for Tyskland Malta til jobshadowing i uge 44.

Uge 50 er der GDPR forløb i Paris. Christine og Maja deltager. Spillet skal prøves af og der skal laves guide til elever og forældre.

Hans Henrik som er tilsynsførende har været på tilsyn, han kommer igen og overværer projekttimerne, som er det nye tiltag.

Fredag uge 43, er der fælles pædagogisk dag for alle friskoler og deres børnehuse med oplæg fra Lene Tanggaard.

Der er indskrivningsmøde og åben skole 7. november. Der ønskes hjælp til reklame fra PRudvalget.

Der er ønske om drøftelse på et kommende bestyrelsesmøde omkring klassestørrelse.

Orientering fra afdelingsledere

Undervisningsmiljøvurdering kommer på hjemmesiden.

SPS elever: Der er støtte til 23 elever. Der er evalueret i forhold til tilstedeværelse på børnekontor og tilstedeværelse i klasselokaler. Der er lavet opgørelse over fordelingen. Der laves også evalueringer over hvad børnene oplever at de får ud af støtten. Lærerne oplever at børn som tidligere kunne forlade klasselokalet bliver grebet bedre efter der er børnekontor. Børnekontoret i billedkunst i hvid bygning fungerer godt fordi børnene kan grupperes efter behov. I gul kan man anvende to rum. Skabelonen i forhold til opbygningen af dokumentationen omkring børnene som får støtte er udarbejdet færdigt.

Vi har fået ny vikar i Børnehuset som hedder Astrid.

Orientering fra medarbejdere

Intet

Eventuelt

Motionsdag: Eleverne gav den gas. Det var godt at motionsdagen startede kl 9, da trafikken så var mindre og det var mere lyst. Det opleves også nemmere i forhold til lærerkoordinering. Eleverne har refleksveste på.

Fjernvarme: Der er skrevet under på kontrakterne. Betalingen er i 2025. Tidsperspektiver er fortsat uvist.

Billeder af bestyrelsen på hjemmesiden: Har man ikke fået taget billede, skal det effektueres og sendes til Daniel.

Vision og plan for klassestørrelse: Planen har været at udvide børnehuset, hvilket har givet større grupper elever til fremtidige børnehaveklasser. Der punktsættes klassekvotienter – arbejdsgange og PRmuligheder.

Bestyrelsesmøder: Rammesætning for bestyrelsesmøder herunder forplejning drøftes kort ved hver ny bestyrelse. Sikre indflyvning af nye medlemmer.