Er det tid til at vælge institution for dit barn, og er du i tvivl, om hvorvidt vores børnehus og friskole er noget for jer? Herunder på siden kan du læse en masse omkring vores Børnehus, samt hvordan du opskriver dit barn til vuggestuen eller børnehaven.

Vores hverdag i Børnehuset

Her i galleriet kan du skabe dig et indtryk af vores børnehus, vores hverdagsrytme, vores lokaler og udearealer. Vi har både vores egne arrangementer og deltager også i flere af skolens mange årlige sociale og arrangementer som f.eks. optræder på Gislev Musikfestival og er inviteret til årets julebazar, sommerfester mv

Kort om os

Børnehuset er tilknyttet Gislev Friskole og består af en vuggestueafdeling og en 
børnehaveafdeling. Vuggestuen er i hovedhuset, børnehaven fordelt i hovedhuset samt i vores nye pavillon, som er en selvstændig bygning ved siden af. Vi er en integreret del af Gislev Friskole, hvilket betyder, at vi har en flydende overgang fra børnehavelivet og over til skolestart i børnehaveklassen. Dette gør vi gennem lege-skole, deltagelse på udeskoledage og ved at flytte over i forårsSFO i skolens bygninger i de sidste måneder op til børnehaveklassen starter. 

Vi har en forventning og et ønske om, at de forældre som vælger at indmelde deres børn i børnehuset, har planer om at benytte skolen når børnehavetiden er overstået.  Af samme årsag er der udarbejdet en række politikker for opskrivning til børnehuset af bestyrelsen. 

Princip-for-pladsfordeling-i-boernehuset-23.pdf

Vuggestuens og børnehavens rytme på en almindelig hverdag

Vi har morgenåbent allerede fra kl 6 og de børn, der har lyst, kan få morgenmad frem til 7.30.  06.00 - 7.30
Vi holder samling hver morgen, hvor vi synger årstidens sange og hygger med lidt bolle, frugt og grønt til de børn, der ønsker. 09.00 - 9.30
Aktivitets- og fordybelsesgrupper, ture eller formiddagslur for de allermindste 09.30 - 10.45
Frokost, hvor vi spiser madpakker i vores spisegrupper. 11.00 - 11.45
Børn, der har brug for en lur, sover, mens de andre leger udenfor. Vi tilbyder også forskellige aktiviteter, for dem som ønsker at deltage. 12.00 - 14.00
Børnene får eftermiddagsmad, evt. rester fra madkassen. 14.00 - 15.00
Vi slår børnehuset og skolens SFO sammen om eftermiddagen, efterhånden som børn og personale går hjem. 15.00 - 16.00
(dog fredag kl. 16) Børnehaven lukker vi og siger tak for i dag. 16.30

Friskolen

bog

Der går +105 elever på vores skole

pære

0. - 9. klasse med afgangseksamen 

tale

Internationale samarbejder med rejser, besøg og udveksling

indskolingen

En del af Erasmus 

blyant

Sprogundervisning 

teater

Teateruger, musik & projekttimer

bike

Lejrskole & ekskursioner for alle klasser

børnehave

Samlæste klasser for sammenhold

Børnehavens hverdag

Børnehavens dag kan variere alt efter højtider, planlagte aktiviteter, møder og lign. Hver morgen mødes hele skolen til fælles morgensang klokken 8 og synger dagen ind. Dog har vores store elever, 5.-9. klasse, to gange ugentligt ”TV-Avisen”, hvor nyhederne i mediebilledet, herhjemme som i udlandet, drøftes og debatteres.

Sådan styrker vi fællesskabet

 

I børnehaven har vi fokus på fællesskaber og trivsel. Derfor arbejder vi med børnene i mindre grupper, så der er mere nærvær og ro til fordybelse. Grupperne er i rotation, så børnene hen over tid kommer både hinanden og de enkelte voksne nært ved, og vi afslutter planlagte aktiviteter i vores faste spisegrupper. På den måde styrker vi fællesskabet på tværs af alder og interesser i hele børnegruppen, og lander i en tryg 
base, hvor vi kan dele vores nye oplevelser med vores venner.

Ud i det blå

 

Vi har fast turdag én gang om ugen, men kan godt finde på at smutte ud på narrestreger på andre tidspunkter også. Derfor er det rart for jeres barn at have en lille rygsæk i sin garderobe, der kan indeholde drikkedunk og madkasse, når vi spiser ude i det blå. 

I børnehaven arbejder vi også med børnene i forskellige typer af grupper som er sammensat baseret på vores faglige skøn af børnenes behov og aktiviteternes indhold. Grupperne sikrer mulighed for fordybelse og nærvær, ligesom det skaber mere struktur over børnenes dagligdag. Hovedgrupperne hedder Lille-/mindstegruppen, Mellemgruppen og Storegruppen, og har tilknyttet kontaktpædagoger, der bl.a. vil deltage ved møder.

I dagligdagen er hovedgrupperne dog primært et administrativt værktøj for pædagogerne og det vil være aktivitetsgrupperne, børnene er orienteret mod. Spisegrupperne er de børn, jeres barn spiser sammen med, sammen med en fast voksen. Det kan både være aktivitetsgruppen, der forlænges til at vare henover spisetid, mens spisegrupperne andre gange er nogle særlige grupper, der går fra for at spise selv. Vi ser altid på det enkelte barn og den pædagogiske aktivitet, når vi planlægger, hvad der i en periode giver mening i hverdagen.
 

Praktisk info omkring måltider

Der serveres morgenmad for de børn som afleveres tidligt og som ikke kan nå at spise hjemmefra, dvs. mellem kl. 6 og 7.30 i Børnehusets lokaler. Skolens morgen-SFO foregår også i Børnehuset, og der er derfor børn op til 3. kl. i lokalerne i de tidlige hyggelige morgentimer. 

Vi sørger for formiddags- og eftermiddagsmad, men I skal selv sørge for frokost til jeres barn i form af en madkasse med mad i. Madkassen skal være markeret med barnets navn og slutte tæt. Madkassen opbevares i køleskabet i børnehaven (hovedhuset) eller i køleskabet i pavillionen, indtil den skal indtages eller med på tur. 

Børnehuset og friskolen har ikke en kostpolitik 
Det betyder, at I som forældre selv har fuld bestemmelse over, hvad jeres barn har med i madkassen. På samme måde blander personalet sig heller ikke i, hvad jeres barn spiser eller rækkefølgen, maden indtages i. Vi opfordrer jer derfor til at tænke over, hvilke behov jeres børn har for mættende, nærende kost. I de tilfælde hvor vi oplever, at et barn har svært ved at deltage i de daglige aktiviteter pga. udfordringer med kosten, tager vi en snak med jer forældre om, hvordan vi sammen støtter barnets fortsatte trivsel og udvikling. Hvis I mangler inspiration eller yderligere vejledning, henviser vi også til Sundhedsplejens og Fødevarestyrelsens anbefalinger til mad i daginstitution.

Tjekliste start i Børnehuset


Følgende liste rummer alt det som I som forældre bør sørge for at jeres barn har i garderoben.
Vi beder om at ALT er mærket med navneklistermærker eller andre mærkater, dette gælder både beklædning, sko, legetøj, madkasse osv. 

1.    Drikkedunk 
2.    Madkasse 
3.    Tur-taske 
4.    Skiftetøj, gerne 3 hele ekstra sæt + evt. ekstra undertøj og bukser til “uheld”
5.    En varm trøje 
6.    Kasket eller solhat 
7.    Overtøj efter årstiden: Regntøj, jakke, hue, vanter, termotøj og flyverdragt 
8.    Sko, gummistøvler, sandaler e.lign. efter årstiden 
9.    Hjemmesko 
10.    Evt. Sengetøj til lur: Dyne og pude m. betræk, lagen 
11.    Evt. sovebamse/nusseklud og evt. sut 
12.    Bleer hvis relevant (buksebleer/Up-and-go frabedes)
 

Opstart og indkøring i vuggestue og børnehaven

Det er for langt de fleste børn en krævende periode at starte i en ny vuggestue eller børnehave, hvor der er mange indtryk, nye voksne og rutiner som de skal vænne sig til. Vi anbefaler derfor, at I tager jer god tid og tilvænner barnet langsomt, ved at vi sammen planlægger en tryg indkøring henover mindst 2 uger- men meget gerne længere for de mindste. Tag en snak med personalet omkring jeres barns behov og hav gerne en plan B i baghånden med et par bedsteforældre til at hente, hvis indkøringen ikke lige går som forventet. 

Den gode relation skaber tryghed

Som en helt naturlig del af hverdagen overleverer både personale og forældre, så at jeres barn oplever en tryg hverdag og voksne som forstår deres behov og udfordringer. Jo mere I klæder personalet på, jo bedre kan vi løfte vores opgave, derfor vil vi gerne høre alt fra de små ting som hvordan weekenden er gået eller hvordan barnet har sovet, til de større behov, bekymringer eller tanker. Hvert forår og efterår afholdes dertil forældresamtaler som vi indkalder til. Det er samtaler, hvor I som forældre får en personlig og mere uddybende snak med de ansvarlige voksne for jeres barns hovedgruppe om, hvordan det går med lige præcis jeres barn. Vi snakker om jeres barns ressourcer og laver aftaler om det videre samarbejde mellem familie og børnehave. Foruden disse samtaler afholdes også en opstartssamtale nogle måneder efter jeres barn er begyndt i børnehaven, ligesom vi løbende holder samtaler ved behov. Tag gerne en snak med personalet, hvis I har noget på hjerte i den henseende.
 

Sådan opskriver du dit barn til Børnehuset

Møde og opskrivning

Ring til os og book et møde og en rundvisning, så I kan se vores skole og børnehus. Vi har et princip om, at vi ønsker at møde alle forældre inden vi aftaler indmeldelse eller opskrivning til børnehuset. Ønsker du opskrivning til vuggestuen kan du opskrive dit barn så snart det har et CPR nr. Jo bedre tid, jo større sandsynlighed for plads! 

Når mødet er afholdt, udleveres en fysisk indmeldelsesblanket, som skal underskrives af begge forældre og efterfølgende afleveres udfyldt på skolens kontor. Først når denne er godkendt og stemplet på kontoret, er I på listen. I denne forbindelse hører vi jer om ønsket startdato og ser om det passer med forventede ledige pladser osv. Vi oplever i perioder venteliste til både vuggestue og børnehave. Kontakt os for at høre mere omkring jeres muligheder. Læs her vores principper for pladstildelinger:  Læs mere

Book et møde og en rundvisning, ring til kontoret på tlf: 81 40 46 41 Eller skriv til os på: kontor@gislevfriskole.dk

Digital indskrivning, trin 2

Hvis du er på venteliste hos os og vi ikke på opskrivningstidspunktet kan fortælle om vi forventer plads, kan du samtidig opskrive dit barn plads i de kommunale vuggestuer og børnehaver i Faaborg-Midtfyn kommune. 

startdato – husk at bekræfte at du skal bruge pladsen!

Kontoret sender en bekræftelsesmail i første omgang for at bekræfte anciennitetsdatoen og dernæst for at bekræfte/ afkræfte pladsen senest 3 mdr. før opstart. Bekræftelsesmailen sendes en uge og 3 mdr. før opstart. Man skal svare tilbage i løbet af en uge, om man tager imod pladsen eller ej. Svarer man ikke inden deadline, går pladsen til den næste på listen.
Vælger du at benytte vores plads, skal du meddele kommunen at du har valgt os og dermed fravælger de kommunale tilbud. Dette skal du gøre online på Faaborg-Midtfyns kommunes hjemmeside. Læs mere – Har du svært ved at finde det rette sted, ring til os.
 

Alt det praktiske om ferier, lukkedage og åbningstider

Åbningstid i Børnehuset

Mandag-torsdag 06.00 - 16.30 og fredag 06.00 - 16.00

Ferieplaner

Hver sommer holder Børnehuset lukket i ugerne 29 og 30. Her skal I selv sørge for pasning af jeres barn. I ugerne 28 og 31 har børnehaven feriepasning kun med tilmelding, og i alle ugerne afholder personalet ferie på skift. Af hensyn til en fornuftig fordeling af vores personale-ressourcer, opfordrer vi forældrene til at lade deres barn holde fri en af disse uger også. 

Desuden er børnehaven lukket mellem jul og nytår, de almindelige helligdage (påske, 
grundlovsdag, Kr. himmelfart) samt fredagen efter Kr. Himmelfart. I skoleferierne 
(efterårsferie, vinterferie) er der feriepasning med tilmelding. I bunden af websitet er der et link til den aktuelle ferieplan for skolen og børnehuset. 

Priser og takster for vuggestue og børnehave

Herunder kan du se vores nuværende takster for vuggestue og børnehaven. 

Børnehaven Gislev Friskole og Børnehus

Vuggestue Gislev Friskole og Børnehus)

Forældreengagement 


Børnehuset hører under Gislev Friskole og følger naturligt skolens ånd om et engageret forældresamarbejde. Hvert år afholder børnehuset to arbejdsdage. Her inviterer vi forældrene til at melde sig til praktiske opgaver, der skal løses i Børnehuset den pågældende dag, så vi sammen er med til skabe et godt liv for børnene inde som ude. Har man ikke mulighed for at deltage på dagen er der også mulighed for at “tage arbejde med hjem” ved fx at vaske en sæk med klæde-ud tøj, ordne et par kasser med legetøj eller måske bage en kage til dem som deltager på dagen. 

Arbejdsdagene indeholder både mindre forefaldende opgaver som at tørre lamper af og fjerne nedfaldsfrugt fra legepladsen, men der er også større opgaver som maling af garderobe og diverse reparationer. Uanset hvor langt jeres tid eller talenter rækker, vil al hjælp være meget prissat.

Forældreengagementet fortsætter ovre i skolen, hvor alle forældre skal indmelde sig i et af de otte forældreudvalg som bistår skolen med arrangementer, PR, vedligehold osv.
 

Brug for flere oplysninger om opskrivning? 

Har du brug for flere oplysninger, så kan du kontakte følgende af vores ansatte. 

skoleflyt

Maja Grøndal Kvist

Maja Grøndal Kvist

Institutions- og skoleleder

  1. skoleleder@gislevfriskole.dk
  2. 81404645
  3. For spørgsmål vedrørende vores værdigrundlag, undervisningsplaner, samarbejde m.m., kontakt Maja

Troels Juul Hansen

Troels Juul Hansen

Afdelingsleder for børnehus og klub

  1. TJH@gislevfriskole.dk
  2. 81404641
  3. For spørgsmål vedrørende vores SFO-tilbud kontakt Troels

Daniel Molls Jensen

Daniel Molls Jensen

Afdelingsleder for specialindsatser og børnemiljø

  1. dmj@gislevfriskole.dk
  2. 81404641
  3. For spørgsmål vedrørende indskoling og støtte til dit barn kontakt Daniel