Trivselsundersøgelse og UMV
Gislev Friskole 2023

Sammenfatning

Trivselsundersøgelse og undervisningsmiljøvurdering er gennemført i 0.-9. kl. d. 31. oktober 2023.
Undersøgelsen retter sig både mod den sociale og faglige trivsel og mod det fysiske
undervisningsmiljø. Nærværende er en overordnet konklusion på områderne i undersøgelsen.
Yderligere vil undersøgelsen blive brugt til at arbejde videre med trivslen i de enkelte klasser.
Gislev Friskole har i forvejen et stort fokus på den enkelte elevs trivsel og klassernes trivsel.
Vores værdigrundlag er Trivsel, Tryghed og Fællesskab. Disse værdier gennemsyrer vores arbejde
på alle organisationens niveauer. Vi arbejder bl.a. med ICPD i personalegruppen, ligesom vi
generelt vægter nærvær i relationsarbejdet højt.
Undersøgelsen er gennemført i klassemiljøet med kendte voksne omkring børnene i
undersøgelsesøjeblikket. De voksne har kun støttet og vejledt i det omfang spørgsmål eller
svarmuligheder ikke var meningsgivende for børnene. Den hyppigste form for vejledning bestod i
at læse spørgsmål og svarmuligheder højt. Børnehaveklassen har svaret på spørgsmålene i
papirform, hvor de har sat krydser og en voksen har læst spørgsmålene højt. 1.-9. kl. har svaret på
tablets eller computer vha. vores Office- system. Børnehaveklassens svar er efterfølgende tastet
ind og alt er foregået anonymt. Vi har fået 107 elevers besvarelser.
Der konkluderes herunder på de overordnede punkter som undersøgelsesmaterialet opstiller og
opdelt i indskolingsgruppen (0.-3.kl.) og mellemtrin/udskolingsgruppen (4.-9.kl).


Social trivsel

Alle børn i 0.-3. klasse er glade for deres skole, bortset fra en enkelt elev. De fleste er også glade
for deres klasse i indskolingen, hvor 3 svare, de ikke er. Nogle få tror ikke, de andre børn kan lide
dem og synes, at andre driller dem, så de bliver kede af det, men generelt er børnene glade for
frikvartererne og deres relationer i skolen.
Vi har en klar fornemmelse af, hvilke børn, der kunne trives endnu bedre socialt. Undersøgelsen
afspejler børnegruppen og svarer til, hvad vi forventede.
Eleverne i 4.-9. klasse har en høj social trivsel og 84 procent svarer at de tit eller meget tit er glade
for at gå i skole. Dette resultat svarer til vores forventning, da vi arbejder meget med sociale
fællesskaber både i og på tværs af klasserne. Den sidste 16 procent er også forventeligt da unges
trivsel generelt på landsplan er udfordret.
I forhold til mobning svarer 89 procent at de sjælden eller aldrig bliver mobbet. Størstedelen
svarer aldrig (77 procent). Vi arbejder meget med og hele vores organisation afspejler, at der skal
være plads til forskellighed. Dette er et udtryk for, at vi i høj grad lykkes med dette arbejde.

Faglig trivsel

Der er hele 76 procent af børnene i 0.-3. klasse, som svarer, at de for det meste eller nogle gange
er gode til at løse de problemer de sidder med i timerne. Derudover er der 86 procent, der svarer,
at de for det meste eller nogle gange kan koncentrere sig i timerne. Dette giver et godt billede af,
at der er mulighed for faglig læring og et godt læringsrum er skabt i indskolingsklasserne. Vi har
haft fokus på at skabe mulighed for koncentration i timerne, blandt andet ved at lave
værkstedsopdelt undervisning. Dette er lykkes, og er noget vi vil arbejde videre med.

I udskolingen fra 4.-9. klasse kan vi også aflæse en høj faglig trivsel. Eleverne svarer blandt andet,
at de kan klare, hvad de sætter sig for. Her svarer hele 95 procent, at de meget tit, tit eller en gang
i mellem klare det, de sætter sig for. Derudover svarer 74 procent, at de meget tit, tit eller en gang
imellem kan koncentrere sig. Her er læringsrummet altså også skabt, så eleverne har optimale
forhold til at lære.

Støtte og inspiration

93 procent af børnene i indskolingen har svaret, at de er glade for deres lærere, og 95 procent at
lærerne er gode til at hjælpe eleverne i timer. Dette viser, at børnene er trygge ved de voksne
omkring dem og føler, de bliver hjulpet, når de har brug for det.
I personalegruppen arbejder med ICDP, som har fokus på relationen og den anerkendende tilgang.
Vi er ikke i tvivl om at denne metode gør, at børnene føler sig trygge ved de voksne og ved, at de
voksne er der for dem.
For 4.-9. klasse har eleverne en forståelse af, at den støtte og inspiration de får fra lærerne, ligger
på 58 procent. Til gengæld syntes 80 procent, at lærerne er virkelig gode eller gode til at se deres
fremskridt i skolen.
Vi tolker det, som en afspejling af, at flere elever har svært ved selv at komme i gang med
opgaverne. Selvstændigheden i opgaveløsningen og generelt i klasserummet er noget, vi arbejder
med i de forskellige klasser. Vi er bevidste om, at det starter i de mindre klasser og vi herefter
bygger på i de større klasser. Vores fornemmeste opgaver er at gøre eleverne så klar og
selvstændige som muligt til tilværelsen efter, at de har gået på Gislev Friskole.

Ro og orden

Ca. 1/3 af børnene i indskoling mener, at der er for meget uro i timerne og har derved svært ved at
høre ved læreren siger. Vi har i personalegruppen et fortsat fokus på klasserumsledelse og
hvordan det bedste klasserum skabes. En af tiltagene er blandt andet forskellige arbejdsformer, så
elever ikke trættes i en undervisningsform.
Derudover er det tydeligt at flere elever gerne vil sætte deres egen dagsorden og bliver urolige,
hvis ikke det lykkes. Vi har et nyt tiltag (opstart aug. 2023), hvor vi har lavet et Børnekontor, som er
et sted eleverne kan gå hen for at arbejde. Både for at få ro eller finde ro. Ligesom vi har et stort
fokus på forældresamarbjedet.
I 4.- 9. klasse kan der også til tider opleves en del larm i klasserne, men over halvdelen af eleverne
mener, at læreren kan få ro igen i klassen. Derudover mener stort set alle elever, at man let kan
høre hvad læreren siger, så der er ikke for meget uro i klasserne.

Fysiske og æstetiske rammer

Alle børn svarer, at der er rent på skolen, men nogle svarer, at toiletterne ikke altid er rene og at
der ikke er toiletter nok. Elevernes svar i forhold til rengøringen er blevet bedre siden sidste UMV
og er fortsat et fokusområde, ikke kun i undersøgelsen, men også i ledelsen.
Lys og temperatur i klasseværelserne er gode, ligesom børnene i indskolingen synes at
udeområderne er gode og deres stole er gode at sætte på. Vi har i 2022 investeret i nye stole til
alle elever på skolen.

De ældste elever er meget tilfredse med udeområderne og er overordnet glad for deres
klasselokaler.

Konklusion

Elevernes svar i trivselsundersøgelsen svare i meget høj grad til det, vi forventede. Vi vil fortsætte
vores gode indsatser og have fokus på god rengøring, selvhjulpenhed samt medbestemmelse i
undervisningen.

Daniel Molls Jensen, afdelingsleder for Specialindsatser og Børnemiljø.