En Grundvig / Koldsk friskole

Gislev Friskole og Børnehuset Solstrålen er en Grundvig / Koldsk Friskole, der blev grundlagt i 1872.

Vores værdigrundlag baserer sig på Grundvig og Kolds principper om oplysning og fri tænkning. Vi vil lære børn at tænke selvstændigt og frit gennem engageret undervisning, der afspejler respekten for det enkelte menneske og dets oplevelse af verden.

Derfor er tillid og dialog et kernefokus for os. På alle niveauer bestræber vi os på at udvise tillid og gå i dialog, hvor der måtte opstå differentierede opfattelser.

Vore centrale værdier: tryghed, trivsel og fællesskab afspejles i alle afkroge af skolens virke. Vi vil sikre, at alle børn (og voksne) føler sig trygge nok til at åbne sig for fællesskabet og turde være nysgerrige på verden omkring dem.

Vi gør hver dag vores ypperligste for, at alle trives i samværet, samspillet og interaktionen med hinanden. Derfor har vi fokus på udvikling og konstruktiv konfliktløsning – med nærvær, tillid og dialog. På det pædagogiske niveau arbejder vi bl.a. med principperne i ICDP.

Fællesskabet er en central del af vores bestræbelser på at finde afsæt for en tryg opvækst i trivsel. Vi dyrker fællesskabet på tværs af aldersgrupper fx har vi hver dag morgensamling. Som forældre til et barn i vores institution og skole er det meget nemt at deltage i fællesskaber, ligesom vi forventer at forældre deltager i deres børns hverdag ved at hjælpe til på arbejdsdage, rengøringsdage og evt. i udvalgsarbejde.

Vi starter hver skoleår med en stor fællesspisning og hvert år inden vi går på juleferie, holder vi julefrokost for alle børn i institutionen og skolen. Vi begår os i mange former for fællesskaber; fx også i vores internationale samarbejder.

Vores værdigrundlag Tryghed, Trivsel og Fællesskab gennemsyrer alt, hvad vi gør. Små klassestørrelser, en høj faglighed og et meget tæt forældresamarbejde gør vores skole til et trygt sted at udvikle sit læringspotentiale. Et godt ståsted er altafgørende for demokratisk dannelse. På det grundlag ser vi ud i verden bla. har 6.- 9. klasse 2 gange om ugen “TV-Avisen”, hvor de følger med i verdens gang omkring os, ser og tager stilling til mediernes nyhedsstrøm.

Maja Grøndal Kvist, Institutions- og skoleleder, februar 2023